Skip to content

✌🏼 Fre Frakt over 900kr

Droneregler i Sverige forklaret enkelt

Droner er blevet utroligt populære, og med det følger behovet for klare spilleregler for alles sikkerhed. Grundlæggende set betyder de nye droneregler , at man som pilot normalt skal registrere sig, få et digitalt "kørekort" og holde styr på specifikke flyveregler. Dette gælder især, hvis ens drone har et kamera eller vejer mere end 250 gram .

Hvorfor blev der indført nye droneregler i Sverige?

Droneflyvning er eksploderet fra en lille hobby til noget, som både enkeltpersoner og virksomheder gør hver dag. Med tusindvis af droner i luften blev det tydeligt, at vi havde brug for et fælles sæt regler. Tænk på luftrummet som en motorvej – uden trafikregler ville det hurtigt blive kaotisk og farligt for alle.

En drone flyver over et roligt boligområde ved solnedgang med teksten 'Nye droneregler'.

Formålet med de EU-dækkende regler, der nu gælder i hele Sverige, er ikke at gøre tingene komplicerede, men at skabe et sikkert og forudsigeligt miljø for alle. Det handler om at beskytte både mennesker på jorden, privatlivets fred og anden lufttrafik såsom fly og helikoptere.

En ny standard for sikkerhed

De nye regler er baseret på et ret simpelt princip: risikoen ved din flyvning bestemmer, hvilke regler du skal følge. Der er stor forskel på at flyve en lille legetøjsdrone i haven og en tung professionel drone i nærheden af ​​en lufthavn.

For at håndtere disse forskellige risici er reglerne blevet opdelt i tre hovedkategorier:

  • Åben kategori: Det er her, de fleste ender. Den er til lavrisikoflyvninger og dækker stort set al hobbyflyvning og mange enklere kommercielle missioner.
  • Specifik kategori: For flyvninger med middel risiko. Dette kan involvere flyvning ude af syne eller tæt på mennesker. Dette kræver en særlig tilladelse fra Transportstyrelsen.
  • Certificeret kategori: Dette er til de virkelig tunge og risikable flyvninger, såsom transport af personer eller farligt gods. Kravene her ligner dem, der gælder for almindelig, bemandet luftfart.

Denne struktur gør det tydeligere og sikrer, at kravene er rimelige i forhold til risikoen. Hvis du vil dykke ned i baggrunden, kan du læse mere om de nye perspektiver for droner på Swedac.se .

Hvad betyder det for dig som pilot?

For langt de fleste dronepiloter betyder de nye regler to konkrete ting. Først og fremmest skal du registrere dig som operatør hos Transportstyrelsen. Operatøren er den person eller virksomhed, der ejer og er ansvarlig for dronen.

Det næste skridt er at få et fjernpilotcertifikat , eller "dronekort", som det kaldes i daglig tale. Tænk på det som en slags knallertkørekort til droner. Det er et bevis på, at du har den grundlæggende viden, der kræves for at flyve sikkert og ansvarligt. Kortet er fuldt digitalt og er et krav for næsten alle, der flyver en drone med et kamera.

Forstå de tre operationelle kategorier – hvilken en gælder for dig?

Ikke alle droneflyvninger er skabt lige. Risikoen varierer enormt afhængigt af hvilken drone du flyver, og hvor du befinder dig. Derfor er EU's droneregler blevet opdelt i tre operationelle kategorier, der matcher kravene i forhold til den potentielle risiko.

Disse er Åbne , Specifikke og Certificerede . For langt de fleste hobbypiloter og en god del kommercielle piloter er det den åbne kategori , der er relevant.

Tænk på det som at køre bil. Den åbne kategori er som at køre en almindelig personbil på offentlige veje. Du følger almindelige færdselsregler, har et almindeligt kørekort og behøver ikke en særlig tilladelse til hver tur, du foretager.

Åben kategori – den mest almindelige for de fleste

Den åbne kategori er for flyvninger med lav risiko for andre personer. Her er reglerne klare og enkle: Flyv altid inden for synsvidde (VLOS) og aldrig højere end 120 meter over jorden. Det er næsten garanteret, at det er denne kategori, du vil befinde dig i, uanset om du fotograferer landskaber eller inspicerer dit eget tag.

Den største fordel ved den åbne kategori er dens enkelhed. Du behøver ikke at ansøge om en driftstilladelse fra den svenske transportstyrelse for hver flyvning. Hvis du bare har din dronelicens og følger de grundlæggende regler, er du klar til at lette.

Men der er lidt mere at holde øje med. Inden for den åbne kategori er der tre underkategorier: A1, A2 og A3. Disse bestemmer, hvor tæt du må flyve på mennesker, hvilket udelukkende afhænger af din drones vægt og C-klassificering.

  • A1: Til de letteste droner. Tillader flyvning tæt på individer, men aldrig over folkemængder.
  • A2: Kræver en yderligere teoriprøve. Giver dig mulighed for at flyve tættere på personer med lidt tungere droner, men du skal holde en vis sikkerhedsafstand.
  • A3: Gælder for flyvninger langt væk fra mennesker, bygninger og rekreative områder.

For at få en dybere forståelse af, hvordan en populær dronemodel passer ind i systemet, kan du læse vores detaljerede guide til DJI Mavic 3 Pro , som er et perfekt eksempel på en drone, der ofte flyves i A1 eller A2.

Specifik og certificeret – når reglerne bliver strengere

Hvis din planlagte flyvning ikke passer ind i den åbne kategori, ender du enten i den specifike eller den certificerede kategori. Dette minder mere om at køre et specialtransport- eller racerkøretøj – det kræver ekstra tilladelser, mere papirarbejde og en grundig risikoanalyse.

En specifik kategori bliver relevant, hvis du for eksempel ønsker at:

  • Flyvning uden for synslinjen (BVLOS).
  • Overskrid flyvehøjden på 120 meter .
  • Slip genstande fra dronen.

Certificeret kategori er det højeste risikoniveau, sammenligneligt med bemandet luftfart. I fremtiden kan dette involvere transport af personer eller farligt gods med droner. Det er ikke noget, de fleste af os behøver at tænke over i dag.

Sammenligning af operationelle dronekategorier

For at gøre tingene lidt klarere har vi samlet en simpel tabel, der viser de største forskelle mellem kategorierne.

Kategori Risikoniveau Grundlæggende krav Eksempel på flyvning
Åben Lav Dronelicens og operatørregistrering. Hobbyfotografering, enkle inspektioner.
Bestemt Midler Analyse af særlige forhold og risiko (SORA). Flyvning ude af syne, nær lufthavne.
Certificeret Høj Omfattende drone- og operatørcertificering. Transport af passagerer eller farligt gods.

Som du kan se, er kategorien Åben designet til at være tilgængelig og nem at følge for de fleste, mens de to andre er reserveret til betydeligt mere avancerede og risikable operationer.

Sådan reparerer du dit dronekort – trin for trin

Det er faktisk nemmere at blive certificeret dronepilot, end mange tror, ​​men det er et afgørende skridt i at kunne flyve lovligt og sikkert. Hele processen håndteres digitalt via Transportstyrelsen og er virkelig problemfri. For langt de fleste involverer det to ting: først at registrere sig som operatør og derefter bestå en online test for at få sin dronelicens.

Grundreglen er enkel: Hvis din drone har et kamera eller vejer over 250 gram , skal du registrere dig som operatør. Dette dækker stort set alle populære kameradroner, der sælges i dag. Husk, at operatørregistrering er knyttet til dig som ejer og ansvarlig person, ikke til en specifik drone.

Forbered dig og tag eksamen

Når du er registreret operatør, er det tid til den egentlige pilotuddannelse. For den mest almindelige kategori, Åben, er der to hovedniveauer at sigte mod.

  1. Basis A1/A3: Dette er langt den mest almindelige dronelicens. Det kræver, at du studerer online træningsmaterialer og derefter består en teoriprøve med 40 multiple-choice-spørgsmål .
  2. Udvidet A2: Hvis du vil flyve lidt tungere droner tættere på mennesker, skal du opgradere og supplere med et A2-certifikat. Derefter er der en separat, lidt sværere teoriprøve med 30 spørgsmål . Du skal også gennemføre en praktisk selvtræning og bekræfte, at du har gjort det.

De fleste består A1/A3-eksamenen i første forsøg, men mit bedste tip er rent faktisk at læse materialet grundigt igennem. Spørgsmålene dækker alt fra luftrumsregler og sikkerhedsafstande til grundlæggende meteorologi og dronefunktioner.

For at få et hurtigt overblik over, hvilken kategori din specifikke flyvning falder ind under, kan dette flowdiagram være meget nyttigt.

Flowchart, der illustrerer, hvordan man vælger en kategori baseret på risikoniveau for droner, med beslutningspunkter fra lav til høj risiko.

Som du kan se, er næsten al hobbyflyvning klassificeret som lavrisiko og falder ind under den åbne kategori. Mere avancerede missioner kræver dog særlige tilladelser.

Efter at have bestået eksamen

Så snart du har bestået testen, vil dit fjernpilotcertifikat (dvs. dronekort) være tilgængeligt for download på Transportstyrelsens portal. Gem det direkte på din mobiltelefon! Du skal altid kunne fremvise det i tilfælde af en inspektion.

Tænk på dronelicensen som et kørekort til luften. Det er et bevis på, at du har den teoretiske viden, der kræves for at flyve sikkert og ansvarligt. Det er ganske enkelt din billet til lovlig og sjov droneflyvning.

Glem ikke, at C-mærkningen på din drone også påvirker, hvilke regler der gælder, selv med kortet i hånden. Og for dem af jer, der bygger jeres egne droner fra bunden, er der helt andre ting at overveje. Hvis du er nysgerrig efter at bygge din egen, så tjek vores guide til, hvordan du vælger det rigtige FPV-dronesæt i vores guide .

De vigtigste flyveregler at huske på

At få en dronelicens er ligesom at få et kørekort - det er i virkeligheden kun begyndelsen. Nu begynder den virkelige rejse, hvor du skal kende luftens regler. At forstå og respektere disse grundlæggende droneregler er nøglen til at flyve sikkert og undgå unødvendige ulykker, bøder eller konflikter med andre.

Betragt punkterne nedenfor som din personlige tjekliste, før du overhovedet tænker på at løfte.

Den allerførste og mest grundlæggende regel er, at du altid skal have dronen i sigte . I droneverdenen kaldes dette VLOS , som står for Visual Line of Sight. Det betyder ganske enkelt, at du skal kunne se din drone med det blotte øje til enhver tid, uden hjælp af kikkert eller skærme, for at vurdere dens position og retning. Det er derfor fuldstændig forbudt udelukkende at flyve via skærmen på din controller, bag et hus eller gennem tæt tåge.

En person styrer en drone over en åben mark med teksten "Fly Safely" på billedet.

Højde og afstand – dine vigtigste begrænsninger

To tal er særligt vigtige at huske. For det første må man aldrig flyve højere end 120 meter over jorden eller vandet. Denne højdegrænse er ikke vilkårlig; den er der for at skabe en sikkerhedsbuffer for bemandet lufttrafik såsom fly og helikoptere, som nogle gange flyver i lav højde, især i nærheden af ​​lufthavne.

For det andet: Hold dig væk fra folkemængder. Loven definerer ikke en folkemængde som et specifikt antal mennesker. I stedet handler det om en gruppe mennesker, der er så tæt sammen, at de ikke nemt kan bevæge sig, hvis noget går galt med dronen. Tænk på festivaler, sportsbegivenheder eller en travl markedsdag – det er steder, du absolut ikke må flyve over.

Hold styr på flyvezonerne med Lantmäteriets dronekort

Luftrummet er ikke en fri legeplads. Det er opdelt i forskellige zoner, og mange områder har permanente eller midlertidige flyverestriktioner. Disse kaldes geografiske UAS-zoner . For at vide, hvor du må og ikke må flyve, er Lantmäteriets dronekort dit vigtigste værktøj.

De røde områder på kortet viser tydeligt, hvor det er forbudt at flyve, eller hvor der kræves særlige tilladelser. Disse omfatter ofte områder omkring lufthavne, fængsler, atomkraftværker og følsomme naturområder. Gør det til en vane altid at tjekke kortet, inden du letter!

Respekter privatlivets fred – GDPR gælder også i luften

Sidst, men absolut ikke mindst: din drone har et kamera. Det betyder, at du er forpligtet til at overholde den generelle forordning om databeskyttelse (GDPR) og respektere folks privatliv. At filme eller fotografere personer på en måde, der gør det muligt at identificere dem, uden deres udtrykkelige samtykke, kan føre til alvorlige konsekvenser.

En god tommelfingerregel er at undgå at filme steder, hvor folk forventer at være private – som i deres haver, ved deres huse eller ved en swimmingpool. Dette er et vanskeligt område, og et almindeligt spørgsmål vedrører naboer og deres ejendomme. For virkelig at få styr på det, kan du læse vores detaljerede guide til at flyve droner over andre menneskers ejendomme. At være opmærksom på dette vil beskytte både dig og alle omkring dig.

Hvad CE-mærkningen af ​​dronen egentlig betyder for dig

Har du set markeringer som C0, C1 eller C2 på nye droner og spekuleret på, hvad de betyder? Det er ikke bare teknisk vrøvl – det er dronens CE-klassificering, og det er din absolut bedste hurtige guide til, hvilke droneregler der gælder for den specifikke model.

CE-klassificeringssystemet er designet til at gøre det krystalklart, hvad du må og ikke må. Hver klassificering er direkte knyttet til dronens vægt og indbyggede sikkerhedsfunktioner, som igen bestemmer alt fra hvor tæt på mennesker du må flyve til hvilken dronelicens du skal have i lommen.

Forståelse af de mest almindelige C-klasser

Tænk på C-klasserne lidt ligesom vægtklasserne i boksning – de bestemmer simpelthen, hvilken arena du kan konkurrere i. En superlet drone i C0- klassen, der vejer under 250 gram , giver dig enorm frihed. Du kan flyve tæt på individuelle mennesker (men aldrig over folkemængder!), og du behøver ikke engang en formel dronelicens.

Hvis du går op i niveau med en C1- drone, som kan veje op til 900 gram , bliver reglerne lidt strengere. Så skal du have en A1/A3-dronelicens. Reglerne er stadig ret generøse, men det forventes, at du er mere forsigtig og aktivt undgår at flyve over personer, der ikke er på listen.

CE-mærkningen er din bedste ven, når du vælger en drone. Den giver dig en øjeblikkelig fornemmelse af de begrænsninger, der følger med, så du kan købe en model, der rent faktisk passer til både dine ambitioner og de steder, du ønsker at flyve hen.

Oversigt over CE-mærkningsklasser (C0-C4)

For at gøre det endnu nemmere har vi sammensat en tabel, der viser sammenhængen mellem klasse, vægt og de grundlæggende regler, du skal huske på.

CE-klasse Maksimal startvægt (MTOM) Krav til dronelicens Grundlæggende regler for at flyve i nærheden af ​​mennesker
C0 Under 250 g Ingen krav (men læs manualen!) Må flyves nær, men ikke over, individer.
C1 Under 900 g A1/A3 kræves Undgå at flyve over tilskuere.
C2 Under 4 kg A2 kræves Hold en vandret afstand på mindst 30 meter .
C3/C4 Under 25 kg A1/A3 kræves Flyv mindst 150 meter fra bolig-, industri- og rekreative områder.

Som du kan se, stiger kravene til afstand og træning hurtigt, jo tungere dronen er. Det er hele pointen med systemet: mere vægt og risiko for skader betyder mere ansvar for dig som pilot.

Men hvad sker der med ældre droner uden C-mærkning?

Bare rolig, din gamle trofaste tjener er ikke ubrugelig! Mange mennesker har droner, der blev købt, før dette system eksisterede. Disse kaldes "legacy"-droner, og de flyver under særlige overgangsregler.

En drone under 250 gram uden etiket, som en ældre DJI Mini, følger stort set de samme regler som en C0-drone. Hvis du er nysgerrig efter, hvordan en topmoderne C0-drone præsterer, kan du se vores guide til den nye DJI Mini 5 Pro . For tungere ældre droner gælder dog normalt de strengeste regler i underkategori A3, hvilket betyder, at du skal holde god afstand til bygninger og mennesker.

Hvad sker der, hvis man bryder reglerne?

Det følger et stort ansvar med at flyve en drone, og myndighederne tager ikke let på at ignorere gældende droneregler . Uanset om det sker forsætligt eller ved et uheld, kan en overtrædelse af reglerne føre til alvorlige konsekvenser – og vi taler om meget mere end en simpel advarsel.

Straffene er udformet til at matche overtrædelsens alvorlighed. En mindre fejl, som at glemme at mærke din drone med dit operatørnummer, kan resultere i en bøde. Men hvis du flyver på en måde, der sætter andres sikkerhed i fare, kan straffen være betydeligt hårdere.

At flyve inden for et område med begrænset adgang, f.eks. i nærheden af ​​en lufthavn, er en af ​​de mest alvorlige ting, man kan gøre. Det klassificeres som luftfartssabotage og kan i værste fald føre til fængsel i op til to år . Pointen er ikke at skræmme dig, men at vise, hvor utroligt vigtigt det er at være opmærksom på situationen.

Almindelige fejl, der kan koste dig dyrt

Mange regelbrud skyldes mere uvidenhed end dårlig dømmekraft. For at hjælpe dig med at undgå de mest almindelige faldgruber har vi samlet nogle typiske scenarier, der nemt kan føre til problemer:

  • Utilsigtet flyvning i kontrolzone: Du flyver i nærheden af ​​en lille by, helt uvidende om, at du lige har krydset grænsen til lufthavnens kontrolzone. Uanset om det var tilsigtet eller ej, er dette en streng forseelse.
  • Intrång i privatlivets fred: Du filmer en smuk solnedgang over et boligområde, men zoomer ved et uheld lidt for tæt på din nabos poolparty og lægger derefter klippet op på sociale medier. Dette kan føre til en bøde for overtrædelse af GDPR.
  • Flyvning over 120 meter: Selvfølgelig er det fristende at forevige den storslåede udsigt fra virkelig stor højde, men at krydse grænsen på 120 meter er ulovligt. Det skaber en unødvendig risiko for bemandede fly, der flyver højere.

For at sikre, at du flyver sikkert og lovligt hver gang, er en simpel tjekliste guld værd. Brug den til hurtigt og systematisk at tjekke de vigtigste punkter, før du overhovedet tænker på at lette.

Tjekliste før hver flyvning

  1. Tjek dronekortet: Har du dobbelttjekket, at du er uden for alle forbudte områder på Lantmäteriets dronekort?
  2. Tjek vejret: Er sigtbarheden god, og er der nok vind til netop din drone?
  3. Hold dronen inden for synsvidde (VLOS): Har du en klar plan for, hvordan du vil kunne se dronen under hele flyvningen?
  4. Tjek dine omgivelser: Er der folkemængder, dyr eller andre forhindringer i nærheden, som du skal tage højde for?
  5. Tjek batterierne: Er batterierne i både dronen og controlleren fuldt opladede, så du har tid til at gennemføre flyvningen og lande sikkert?

Ofte stillede spørgsmål om droneregler

Reglerne og bestemmelserne kan virke komplicerede, og lignende spørgsmål opstår ofte fra både nye og erfarne piloter. Her har vi samlet svar på nogle af de mest almindelige bekymringer for at give dig hurtig og klar hjælp.

Skal jeg have en ansvarsforsikring til min drone?

Ja, i nogle tilfælde er det et absolut krav. Hvis din drone vejer over 20 kg, er du lovpligtig til at have en ansvarsforsikring, der dækker skader forårsaget af tredjepart.

For de fleste hobbydroner, der vejer mindre, er dette ikke et lovkrav, men det er noget, vi kraftigt anbefaler. En ulykke kan ske hurtigt og kan blive en rigtig dyr historie, hvis du kommer til at beskadige nogens bil, vindue eller andre ejendele. Din almindelige husforsikring dækker sjældent dette, så en separat droneforsikring er en billig måde at beskytte dig selv på.

Må man flyve droner, når det er mørkt?

Ja, det er tilladt at flyve om natten! Men det stiller betydeligt højere krav til dig som pilot og til dit udstyr. For at flyve i mørke skal din drone have et grønt blinkende lys .

Dette lys skal være tydeligt synligt fra både jorden og luften, så andre kan få øje på din drone og undgå en kollision. Formålet er simpelthen at øge sikkerheden, når sigtbarheden er dårlig.

Husk på, at din egen evne til at bedømme afstand og holde dronen inden for synsvidde (VLOS) er betydeligt forringet i mørke. Vær ekstra forsigtig, flyv lavere og hold dig til åbne områder, som du kender godt.

Hvad gælder for turister, der ønsker at flyve droner i Sverige?

De samme regler gælder for alle, uanset hvor du kommer fra. Hvis du besøger Sverige som turist og vil flyve din drone, skal du følge præcis de samme EU-regler som os svenskere.

Det betyder, at du har brug for:

  • Registrer dig som operatør i dit hjemland (forudsat at det er et EU-land).
  • Få en dronelicens (fjernpilotcertifikat), der svarer til den droneklasse, du skal flyve i.
  • Mærk din drone tydeligt med dit operatørnummer.

Dit operatør-ID og din dronelicens fra et andet EU-land er fuldt gyldige i hele Sverige. Det er nemt og bekvemt at flyve lovligt i hele Unionen!


Har du brug for nye propeller, filtre eller ekstra batterier til din næste flyvetur? Hos ActionKing finder du det største udvalg af tilbehør til din DJI-drone i Norden. Udforsk hele sortimentet på https://actionking.se .

Previous Post Next Post
Velkommen til vores butik
Velkommen til vores butik
Velkommen til vores butik